Tubdäck - En riktig brottningsmatch

tisdag, augusti 19, 2014

Igår satt jag och noggrant inspektera mina däck, kanske något jag borde jag gjort förra veckan.
Men vad säger man bättre sent än aldrig...

Såg att jag hade små sprickor i bakdäcken, satt något gruskorn i några av dom.
Hade jag bara tränat hemma hade jag nog låtit det vara men nu ska ner till Köpenhamn och köra en Ironman på Söndag och med tanke på deras kända flinta sten längst vägarna så tänkte jag att det var bäst att byta.

Här ser man en av sprickorna.


Jag hört folk säga att det faktiskt går snabbare att byta ett tubdäck än en vanlig slang.
Det gör det definitivt inte för mig. Köpt mina hjul begagnat och det hade inte snålats med lim.

Sen processen att limma på egna själv!
Jag gjort det en gång tidigare, med hjälp av en klubb kamrat. Men tog fram manualen för säkerhets skull.

Manualen

Förarbete: Ta av däcket lätt och skrapa bort gamla lim se att allt ser bra ut.

Steg ett: sätt på däcket pumpa upp och låt stå i 24 timmar för sträcka ut det.
Jag ska cykla imorgon ikväll (läs ikväll), visst jag har andra hjul men jag vill testa det jag limmat innan jag åker ner.

Limma och låt stå sedan i 12 timmar.
Jag har fortfarande inte tid för det.

Limma igen och sätt på hjulet och låt stå i 24 timmar.
Fortfarande ingen tid.

Så här gick det till i verkligheten.

Brottning med des bakhjul.
Låg och brottades med mitt hjul en stund efter en envis kamp fick jag göra en kortare seger dans i hallen.
Det fanns inte energi för någon längre dans.

Satt på däcket och blåste upp det för få det sträck på sig lite alla fall, och nej det var inte bara rulla på däcket lite lätt. Sen åkte det av efter någon minut, det passar ju alla fall.

Limma ett ganska rikligt lager med lim på däcket och ett på fälgen.
Nu ska det få stå till på morgonen innan jobbet, blir en 10 timmar allafall.
Limmet är lite liknande kontaktlim, så min hand såg ut som en julgran med cykeltillbehör när jag var klar.

Efter jag tvättat av mig, städat undan och det låg där och torkat, kände man sig lite halv pro.
Hmm, man kanske ska bo i Belgien och ha en liten jordkällare där man har tubdäck liggande.

10 timmar senare

Så klev upp extra tidigt och tänkte fixa däcket innan jobbet.
Ska jag vara ärlig så satt jag inte klockan tidigare utan snooza bara lite mindre.

Jag vill bara ge en stark varning att: Gör inte detta tidigt på morgonen.
Speciellt inte om du halvhögt berrätar för kaffe maskinen vad du tycker om den bara för den inte gör kaffet tillräckligt fort på morgonen.

Men nu ska ju bara däcket på sen voila' beep beep ut och köra.
Drog på limlager på däcket igen, och ni vet den där envisa klisterlappen som sitter fast på fingret och fastnar sen på andra fingret när man ska ta bort det? Tänk er det fast ett cykeldäck istället. Efter en kort boxnings match så kom jag ur greppet på min motståndare. Tömde ur luften för vara säker på att den inte skulle attackera igen och nu bara "rulla" på däcket.

Bara det däckhelvetet måste ha krympt under natten, kom halvägs runt och kämpa. Sen med all detta klister.
Behövde inte fundera över hårgele idag allafall.

Inser sen att jag nog inte släppt ut all luft ur däcket, merdeee'!

Letar upp en bit ståltråd som går genom ventilförlängaren som känns som en halvmeter lång.
Pyser ut sista luften och voila' får på det en cm till!!

-Andas 1001, 1002, 1003, Måste till jobbet, 1004, 1005.

Tillslut får jag få däcket, jag vet inte hur men det satt där.
Däckavtagaren satt också rätt bra på min hand som ett 6e finger, och jag fundera ett tag om jag skulle behålla det. Men skulle då behöva nya vantar så den slets bort.

Pumpa upp det till 10bar och nu står den och väntar till kvälls turen.

Le' wheel from Hell


Nu funderar jag om extra däcket jag har med mig, är det bara en falsk trygghet?
Eller kommer jag kunna byta däck ute på vägen i regnet stressad?
Det kan gå, lite slitande och utan nån finlir så. Jag lärde mig en del teknik av bytet nu så ganska glad att jag gjorde det.

Kan tänka mig att folk som kan det här gör det smidigare och fort. Men jag har en del att lära mig.
Jag ska gå köpa en trisslott om jag vinner så åker jag och köper ett par Zipp 808 kantråd.
Om jag jag känner mig osäker kan jag alltid låna mina Zipp 404 kantråd från linje cykeln till Köpenhamn.
Hade det varit framhjulet hade jag nog helst bett nån kompis som kan det här byta.

Men jag ber att jag inte får punka och om jag får det att skumpatronen fixar det.
Jag får nog be bra mycket för kompensera för allt jag sagt under detta byte.




You Might Also Like

0 comments