2016 var rätt grymt ändå

onsdag, januari 04, 2017

Liten sammanfattning av 2016. Det vart ett ganska fantastisk år. Skulle skrivit detta inlägg tidigare men nuförtiden kan inte helt bestämma att göra vad man vill när man vill :).  Årskrönika, sammanfattning kalla den vad ni vill här kommer den för:

2016

Hjärtat

Första saken som jag fixa var något jag skjutit upp i många år. Men nu var det det dags.
I februari fixade jag äntligen mitt hjärta!  Jag hade gjort ett försök tidigare men nu vart det äntligen lyckat. Jag hade en extra bana som orsakade hjärtklappningar (arrhythmia) som dom lyckades frysa sönder. Jag led inte så mycket av det, men lättnaden av slippa oroa sig längre är så skönt.

Bild av hjärtat.

Gran Canaria

Ungefär 3 veckor senare så hade jag bokat träningsläger på Gran Canaria med min polare Johan. 
Lite tight efter hjärtoperationen men det funkade. Det var en grym resa, kanske skulle bo på något annat hotell nästa gång (hamna på typ åldershem, men tyst var det alla fall). Jag var lite less på Uppförsbackarna där, det var typ det som fanns kändes det som. Men nu i efterhand så saknar jag stället. Åker gärna dit igen. Och viktigast av allt det gav resultat. 

Här ifrån vår försök och nå toppen, kom upp och cykla genom molnen. Var annorlunda känsla cykla ner från molnen till solig strand. Jävlar va vi frös.

Lite less på stigningarna, men väl uppe var det underbart.



Väsby Duathlon

Jag och Nikklas var tävlingsledare för Väsby duathlon i år. Nikklas var huvud ledare och tog stora lasset innan med alla tillstånd, fixade mm. Sista veckorna var dock ganska intensiva för oss bägge.
Sista veckan var en hel del fixade fram till midnatt kvällen innan. Men det var även riktigt kul och så många klubbmedlemmar som ställde upp. Tävlingen vart väldigt lyckad fast det var några "gupp" på vägen.  Anton körde även sin första Duathlon nu :).

Barnstarten på Väsby duathlon


Challenge Salou

I Maj flög jag och Jessica ner till Barcelona och sedan vidare 10 mil syd till en liten ort som heter Salou. Jätte trevlig lite ort. Tanken var att jag skulle köra en halv ironman där.  Tyvärr kom jag inte så lång. Jag fick avbryta i simningen. Stora vågor sabbade det för mig, det var lite läskigt höga vågor och hyperventilera och tappa helt kontrollen. Visade sig att jag hade nånting i kroppen också låg utslagen på hotellet sen. Kände mig rätt misslyckad och fått ett sim spöke i huvudet. Men ryckte upp mig och jag och Jessica njöt av några dagar semester sen. Det typiska var att det blåste storm en dag bara på hela veckan vi var där, just den dagen jag skulle tävla.

Strandpromenaden som vart TA sen.

Cykeln som tyvärr aldrig kom till användning

Vi fick en ganska bra resa ändå.



Challenge Roth

Det är var min nr1 Tävling på listan. Vilken fantastik resa det var och otroligt lopp.  Träffa underbara människor där nere också som hjälpte till massa. Lite omständigt tävling med lång mellan olika ställena och ta sig fram. Men fan det var värt det. Hela staden var bara Triathlon. Alla jag prata med såg fram emot det och hur roligt det var. Tänk er här hemma när man ska stänga ner stan för ett triathlon lopp va mycket gnäll det bara skulle vara. Det här var en inte bara en höjdpunkt på 2016 utan en ett i mitt liv. Här är ett inlägg om det: http://www.mickekarlsson.com/2016/07/challenge-roth-race-report.html

Målgång

Expot var riktigt grymt


Vilken gåshud man fick att cykla genom solarhill

Solarhill helt galet


Stockholm Triathlon 

Körde Stockholm triathlon för 3e gången. 
Fick förvånansvärt mycket applåder när jag kom ur vattnet in till T1. Såg efter att jag var 14e upp och låg rätt bra till, hade ingen aning om det då. Tidigare lopp har jag kommit upp när det blivit lite mer utvattnat. Men efter simningen gick ganska utför. Hade ingen tryck i pedalerna alls. Löpningen gick sådär, men hade ändå ett roligt lopp. Gjorde mitt snabbaste Stockholm marathon också.

Lidingö Triathlon

Det var främst lopp för Anton, skulle bli hans första triathlon. Det vart väl lite kaos o så men hade hade kul och det var det viktigaste. Inte många gör ett perfekt första lopp, speciellt inte ett triathlon lopp. Sen var det min tur. Tyckte jag gjorde en dålig simning men när jag kom upp så hör jag "du är nr 9". Tänkte mest wow aldrig fått mina resultat uppräknade, dels så efter typ 173 så orkar folk inte räkna mer ;). Tänkte sen kommer väll kavalleriet om en. Men lyckades hålla undan utom för 2st cyclocrosser.  Men sen på löpningen, där rasa allt. Men hade ett roligt lopp och kommer garanterat ditt igen. 


Anton kommer ur simningen

Åland Triathlon

Antons första riktiga Triathlon tävling. Vi var en väldigt stort gäng från Väsby Triathlon som intog Åland. Främst väldigt många barn och ungdomar, vilket var väldigt kul. Men även en del vuxna.
Som klubb hade vi fantastiska prestationer från allra minsta till vuxna. Anton gjorde ett fantastisk lopp och kom 2a, väldigt stolt. Hade en grym spurt duell som jag kommer sent glömma mot en klubb kompis.  Jag gjorde en rätt bra lopp också. Det blåste rejält på morgonen när våra vuxna tävling skulle starta och jag var rätt nervös, min simning från Barcelona börja spöka i huvudet. Först var det stilla vatten men sen vart det vågigt och jag fick lite panik, tänkte det här går inte. Titta efter kanot eller båt men det fanns fan inget!!. Lugna mig lite och fick till en bra andning utan hyperventilera och lyckades simma vidare och nu funka det bra, min sim spöke försvann och andra varvet vart tom roligt. Kom upp och Håkan från klubben ropa du är 3a. Heliga bananer! (ok, tänkte egentligen annat ord). 2a ut ur växligen men vart omcyklad. Låg och tuggade hårt och tänkte fan jag aldrig varit 3 nån gång tidigare och visste att min löpning var katastrof. Så gasade cykel så hårt jag kunde. In på löpning tog jag tid på efterföljande hela tiden och jävlar vad jag ville komma på pallen detta kanske blir enda gången. Han bakom börja komma ifatt mig men plötsligt försvann han och med 2,5km kvar och försprång på 2 min var rätt lungt. Han framför mig sprang på 37 så för komma ifatt honom hade jag behövt slå person bästa på milen med 6 minuter. Vann gjorde suveräna Henrik.J från klubben. Killen framför mig visade sig köra i Elit klassen så jag vart 2a efter Henrik :). Det var en jättekul resa som jag gärna gör om.

Anton innan start

Jag på löpningen.

Swimrun

Självklart vart det några sswimrun tävlingar i år också. Lika självklart att det vart med min ständige partner Nikklas. Stockholm Swimrun och Ångaloppet beta vi av. Ånga loppet överaska mig med hur mycket tuff terräng löpning det var. I år vart väl många överraskade av kylan också. Det vart ett våtdräkts lopp och dom yttersta simningarna vart nerkortade. Jag gillar verkligen swimrun och hoppas det blir några med Nikklas i år också. 

Målgång på Stockholm swimrun.


Mtb

I år vart det alla fall av ett mtb lopp i Södertälje. 2015 var enda året sen typ 2002 som jag inte körde nåt mtb lopp. I Södertälje gick det väl inte som jag velat. Min puls for iväg som en sputnik raket och ville aldrig komma ner. Nästan så jag fick stanna för få ner pulsen. Lite revange här. Det var rolig terräng att köra i. 


Nog om tävlingar

Det har ju hänt lite annat i år också.
I början av året fick vi reda på att vi skulle få barn, tvillingar tom. Efter chocken lagt sig ca 2018 så återkommer jag om hur det känns.

Anton börjat träna mer för Triathlo vilket jag tycker är jätte kul och vi kört massa tillsamans :)
Jag o Anton i Villunda badet


Jag har äntligen kommit igång och springa, har dragit mig för det väldigt länge det var många många år sen jag sprang såhär bra. Mycket tack vare Peter i klubben som dragit mig runt när jag gnällt.  Typ varje helg hela hösten har vi sprungit och är väldigt glad över det =)




Vi haft en riktigt fin sommar. Vi varit för det mesta hemma o fixat o donat. Mycket grill.




Några helg tripper har det bara blivit annars, utom för tävlingarna i år.

Vi har äntligen renoverat klart hemma och fixat sista rummen.

Träningsrummet

Vardagsrummet

Tjejernas rum


Nu är det bara 987 grejer kvar att fixa på huset!


Jacuzzin hamna äntligen på plats. Bo i villa har sina fördelar ibland :) 



Årets händelse

Våra tjejer kom och alla mådde bra. Året kunde ju inte sluta på ett bättre sätt.



Allting annat

Det omöjligt att få med allt. Huvudsakligen så har bloggen handlat om träning & tävlingar,  så blir ju lite fokus där. Men hinner nog inte skriva så mycket mer innan tjejerna vaknar igen. 


2017

Jag tror 2017 kommer blir riktigt bra år. Tufft men bra år. Har några roliga lopp planerade sen kommer tjejerna ta en hel del tid samtidigt vill jag komma loss med Anton också. Med en hel del planering kommer vi nog lyckas ganska bra. 


Ifall jag inte gjort det så önskar jag alla ett riktigt gott nytt år / fortsättning. 


You Might Also Like

0 comments