Race Report IRONMAN KALMAR 2019 DEL 3 / 3

fredag, oktober 04, 2019

"Nu vart det ett jätte glapp och ganska inaktuellt ämne. Men kör klart med sista biten så det blir klart och i framtiden kan det finnas intresse av läsa om hela loppet även om man glömt bort en del detaljer, och skrivit lite annorlunda direkt efter loppet" 



Löpningen

Cyklingen avklarad och nu bara löpningen kvar. 

Planen var ca: 5.40 tempo och jag jag även på plussidan i total tid för sub 11. Happy days!
Det ska jag ju fixa utan större problem visst kommer det bli tufft men lätt gör bart.

Springer iväg och jag har aldrig i mitt liv haft så lätta ben, det var som jag flög fram.
Hade klockan framme och när jag hamna ner mot 4:30 och tom under det tempot så fick jag behärska mig. Det var så kul jag skutta bara runt och highfiva folk.

Ok, jag var realistisk det här skulle inte hålla genom hela loppet.
Jag kör första milen på 5+ tempo och sedan drar jag ner till mina beräknade 5:40.
Näringsmässigt skulle jag bara ta vatten första halvtimmen för hålla magen lugn. 

Höll första varvet riktigt bra, inte ont någonstans. Farten kändes ok. Visst det kändes det skulle bli en lång dag.  Men 11 timmar var i hamnen, jag behövde bara segla in.

Efter första varet lite tyngre, och nu går vi ner i tempo. Man börjar bli sliten.
Sika mot del mål 21km halva löpningen nu.

Runt 21km strax efter BAMM. Kinesiska muren in your face. Större vägg får man leta efter.
Ner i promenad takt. Status: Halva maran avklarad,  och jag springit på beräknad tid tom snabbare så jag hade 20 min till godo. 5.40 tempo +20 i 21 km. Fan visst kan jag gå lite då o då.

Sen föll jag längre än Nigra fallet.  Andra varvningen inne i stan var jag helt körd och jag fick inte i mig nåt utan må illa. Just det att jag inte fick i mig nåt gjorde mig mest orolig, finns ingen chans att komma tillbaka då. Det var väl precis innan jag skulle ut på sista varvet som Insåg att jag skulle inte fixa 11 timmar. Jag behöver kanske inte berätta hur motiverad jag var att ge mig ut på sista varvet nu.

Jag plågade mig runt, gick sprang, gick sprang. i Vätske depån tog jag vatten. Då kom en funktionär och höll om mig och sa: "Du behöver få i dig mer än bara vatten".  Efter näve vad depån hade och erbjuda så iväg igen och jag ville bara komma i mål och gå hem o lägga mig. Jag hade redan misslyckats. Göra en Ironman är stort, visst. Men det var inte därför jag var här.

In mot stan och kolla klockan och räkna att jag skulle kunna göra ett PB för nu va det nu var värt.
Gjorde en laddning och drog en sista löpning in på 11:14 (Tidigare pb 11:17)

Löpningen gick på 4:23 och snitt tempo på: 6:29 

Tyvärr så jag inga bra minnen från Kalmar, jag lika besviken sist jag körde här.
Denna bana passar tyvärr inte mig, men det är skön publik och älskar stämningen runt tävlingen här nere :).


Även om det gått drygt 2 månader så finns Ironman på kartan igen, den kommer.
Men garanterat inte nästa men man vet aldrig om året efter. 






Km tiderna



You Might Also Like

0 comments