Race Report IRONMAN KALMAR 2019 DEL 2 / 3

söndag, september 15, 2019

Cykel


Greppar cykeln och springer mot cykel-ut och Fåglarna (Mia & Johan) och hejar för fullt, då har jag precis möt Stefan i TA också. Fantastiskt med allt stöd. Hoppar på cykeln och där står Anna.H också och hejar helt galet nästan så man tänkte tur att det stod ett kravall stakett i vägen, galet. Så mycket energi, känns som man svävar fram nu.

Cykel handlar lite bara om lägga sig i cruise control på rätt watt och tanka i sig energi under 18 mil. Teoretiskt alla fall, praktiskt funkar det inte riktigt så. Tur det alla kunde folk bara mata in sin watt info. Att ligga hålla sin watt är svårare än avd man tror, och alla dumma ider som kan komma upp när man börjar bli lite trött. Jag gjort katastrofalt dumma beslut tidigare men nu hade jag en bra plan.  Efter att jag kom ur rondellen så borra jag ner mig i positionen som jag förhoppningsvis kan hålla i fem och en halv timme och hålla mig till planen.

Det blåste sydliga vindar så mao motvind ner till Ölands sydspets.  Jag sikta på snitta 33kmh i snitt, höga 32 skulle funka men jag ville ha så mycket tid som möjlig till löpningen.  180 -185 watt var målet i snitt också.

Jag låg och höll rätt bra fart mot sydspetsen, tänkte att jag hade råd att ligga under 33 för jag skulle få igen det när vi vänder upp igen. Men låg ganska stadig på 33km i snitt neråt ändå och tryckte inte så jätte hårt utan höll mig till planen.

Energiplanen var 3 flaskor Umara sport (den vanliga) med 2 skopor i varje flaska. 6 mil per flaska så Ölands sydspets skulle en vara slut, den andra vid "special needs" vid 12 mil och där jag skulle hämta 3e.  Gel alt. Bar varje heltimme och Cliffblocks varje halvtimme. Efter 5 timmar skulle jag inte ta något för förberedda magen för löpning.

Det flöt på ganska bra i cyklingen,  ganska ensamt där ute,  med som det ska vara. Sakna lite Arnold från Nice som fick en att tänka på något annat "Obey the rulez!".  Men man hade dom vanliga drafting festerna framför att irritera sig på. Fast jag tyckte det var lite mindre drafting i år. Mycket mer motorcykel domare ute. Men jag låg nog lite längre fram i fältet än tidigare år.

Vid 5 mil var man lite less på motvinden, höll fortfarande 33 i snitt och det kändes lite i benen men helt ok.  Drog vänster runt någonstans och så jävla skönt o slippa motvinden. Nu gick snittet tom lite upp igen. 

Sen rullade det på ett tag. Kalmars cykel bana är inte direkt den roligaste. Av dom Ironman jag gjort så är den tråkigaste. Mentalt var jag rätt uttråkad och min största svaghet är att ligga nöta jämt länge.
Jag blir rastlös på nåt sett, fick börja köra lite fartökningar o sen vila lite, variera kadensen och bara länga till bron och få köra lite uppför alla fall. Jag är så himla dålig på långa raksträckor. 

När man kommer till bron så är det rätt skönt. Då kommer man strax in till rondellen och massa folk och så vet man att man avverkat typ 2/3 av banan. 

Efter rondellen en bit så stanna jag vid "special needs", tog min sista flaska och passade på att gå på toa. Enl. Garmin om man tar total tid minus färdtid så förlora jag 1 min och 26 sekunder där. Helt ok.

Efter 12 mil börja jag bli rätt mör i benen. Och det väl nu det börjar märkas att man inte cyklat tillräckligt långt på träningarna. Men jag låg på plus, ganska mycket men visste att typ sista 3 milen i motvind hem sen skulle vara tuffa. 

Nu var mitt enda mål att nå 15 mil och sen skulle jag dra av tempot sista 3 milen. Men det var kämpigt nu. Höll min energiplan så långt alla fall.

Efter 15 mil, så var planen att ta det lugnt. Enda problemet var att det blåste motvind och det blåste på rätt rejält nu. För att inte stå still fick jag köra hårdare än vad jag räknat med. 

Sista milen var fruktansvärd, jag låg fortfarande på plus så var inte stressad av det var mer bara helt utmattad i benen. Inte att jag kört på för hårt mer att man hållit på så länge som benen inte van vid.
Men säg den som kommer fram efter 18 mil med purfärska ben..

Rullade in i TA och kändes grymt skönt, "bara" löpningen kvar nu.

Tid: 5.22, Snitt watt: 165.




You Might Also Like

0 comments