Garmin Forerunner 610

söndag, maj 29, 2011

Garmin har ganska nyligen släppt en pulsklocka med tuchdisplay.

Garmin Forerunner 610





Skaffa den dagen innan maran och det vore väll perfekt o prova den då.
Egentligen använder jag aldrig nya saker på tävling. Men vad kan hända*.

Inställningarna
Inställningarna gick grymt fort. På nån kvart hade jag ställt in allt som jag ville ha det och
lärt mig hitta runt alla menyer. Jag har en Garmin Edge 500 och mycket var upplagt som den.

Mot Forerunner 405
Som en jämförelse med Forerunner 405 så är Satellit sökningen grymt mycket snabbare.
Motsvarade Edge 500, knapparna mycket smartare som inte tar emot när man har handskar på sig.

Displayen
Tuch displayen är faktiskt riktigt bra.
Otroligt smidigt medans man springer, behöver inte svepa fingret bara tucha displayen så byter
den sida. Den fungerar med vantar på, blöta fingarar och även provat med banan smetade fingar (försök hitta ett test där nån stoppat sin hand i en skål med bananer ;)). Nu är det inte särskilt jobbigt att trycka på en knapp. Men när man är ganska död så är det bara kasta upp sin död köttstycke till högerhand och träffa klockan (bonk proof).

Vibrator
Vibrator är en riktig bra sak.
Jag vill jag få km tiderna när jag springer och 99.9% av min tränings tid springer jag med min ipod.
resterade 0.1% har batteriet tagit slut =/. Nu får man en vibration och slipper det där störande pipet.

Gps
Noggrannheten, den blir inte 100% när man springer pga pendlandet med armarna.
Jämfört med km skyltarna på maran så vibrera min klocka till strax innan. Men jag var inte ensam
När den vibrera till så hörde 123 irriterande pip samtidigt.
En smidig sak efter det blir en del träning inom är att när man startar den så kommer satelitt sökningen upp.
Då slår man displayen så kommer frågan om stänga av satellit mottagaren. Man slipper gå in i menyn varje gång. Ja jag ganska slö av mig. Men när gjort 587 gånger  så blir man less på det.

Batteritiden
4 veckor i sparläge, 8 timmar i träningsläge.
Här har vi en riktig motivation att köra vättern sub 8 ;).
För löpning räcker detta gott och väll, tänkte nog använda den privat också, får se hur det går.
Kommer sakna lite att som polar klockan bara behöva byta batteri en gång per år. Men nu slipper jag alla tillbehör alla fall =). Laddningen var imponerande snabb alla fall. Och smidigt att laddaren sitter fast magnetiskt så den glider på plats. Klämman på tidigare modeller kunde man sätta den lite snett. Sen har man uber bråttom kan man bara ta den o springa iväg.

Data överföringen
Sker via ant +.
Så grymt smidigt. Jag har nästan konstant min dator på så fort man kommer hem så tankar den över och laddar upp det till connecttogarmin och Garmins sunkiga programvara. När kommer det en lapptop med inbyggd ant+?

*Enda missen jag gjort är att jag ville se vilken km/min takt jag sprang i o tog fram takt i menyn som inte visa nåt. Insåg idag att det heter tempo. Därför man inte ska prova nya saker på tävling och varför man ska ha alla tekniska saker på engelska. Pace hade jag aldrig missat.


Här finner ni ett betydligt mer omfattande test av klockan:
http://www.dcrainmaker.com/2011/04/garmin-forerunner-610-in-depth-review.html

Länk till produkten:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=84374

You Might Also Like

0 comments