IM Mallorca 70.3 2015 - RR och hela semestern

fredag, maj 15, 2015

En halv livstid försenat (i internet tid) men nu kommer berättelsen om vår resa och en Race report från IM 70.3 på Mallorca! Ladda upp med en fräsch burk Dr. Pepper och lite popcorn, kommer bli lite att läsa, vill ni bara läsa om loppet så scrolla ner.


#Mallorca2015



Semestern & resan
Vart grymt jävla tidig avresa runt 4 fick vi kliva upp. Inte mycket som leverar då.. Det är pumpen och njurarna som spotta ut nån skit för det kändes konstigt i magen men väl lagom till taxin kom och man fick lite frisk luft så var alla system igång och synen börja återkomma.  Så undrar jag hur kan inte taxi chaffis veta vad en cykelväska är för nåt? Alla jag åkt med har frågat: Vad är det där?
I Mallis: Yes, I bought this car to fit bicycle bags! Mallorca - Sverige 1- 0.

Flyget gick bra, kasst wifi dock. men jag vet inte hur mycket man ska begära på 10.000m.
Dock tycker jag att de kan plocka bort wifi reklamen som står på havsnivå!

Mitt förträffliga sällskap. Minecraft, luva och lurar.
Tyvärr vart stackaren åksjuk resten av resan och tyckte det var allmänt jobbigt.


Fast fick mer sällskap för det, hehe
Taxiresan vart inte mycket bättre heller.


Ankomst
Kör mest bilder, spar några tusen ord ;)



Utsikten från balkongen
Ifall man siktar mellan husen framför så var simstarten drygt 500m rakt fram, och transition 5-600m åt höger.



Bassängen fick godkänt.



Stranden var godkänd också =)


Sköna kvällar


wiiiii


Vingbryggan


Fick en träningstur innan med Jimmy.


Klassiska bilden


Åkbandet


Torsdagen spenderades på Hidropark. Grymt kul =)
Så stolt att Anton fixa åka allt fast att han inte bottna.



Sen på Fredag var det dags för resans första tävlande =)
Anton körde Ironkids.


Ironkids starten



Tur att nån presterar i Familjen, Anton tyckte dock att 300m var alldeles för kort.


Allt på plats, dags och ladda!

Kortfattat så åkte vi Tisdag till Tisdag. Hade en grymt bra resa.
Sängarna var dock kassa och varmt på natten. Jag sov inte en enda hel natt, vaknade minst 4-5 gånger varje natt. Läget på hotellet var bra men kommer inte bo där igen. För lyhört och kassa sängar.
Utom Ironman dagarna så var vår rutin att bada, eftermiddagen sväng på stan sen äta och kvälls promenad innan nån timme på balkongen. Vi alla gick och la oss samtidigt, man var så slut på kvällen. Torsdagen på Hidropark var väldigt kul, åkte hela dagen, kasst bara efter 700 kr i inträde
så ska de ha betalt för solstolarna där inne, trodde de skämtade. Fanns inte en stol annars.
Vi besökte vår favoritrestaurang från förra året, det sjuka var att de kände igen oss. Först tänkte vi "det säger de bara" sedan när de berättar saker om förra året så vart det lite "wtf".  Efter sista måltiden där i år så kom hela serveringspersonalen och sa hejdå, hehe.


IRONMAN 70.3 MALLORCA

Pre race
Då var det Lördag och dags för race!
Klev upp halv 7, min start var tio i 9.
Gled ner till transition area och fixade min cykel, pumpade däck mm.
Sedan tillbaka till hotellet för frukost och dryga timmen innan start gled vi ner till stranden.
Lite insim och sen var det bara att nervöst vänta på startskottet. 
Simstarten

Simningen (30,42)
Som vanligt la jag mig längst bak till vänster.
Det enda jag sökte var fritt vatten så jag låg bredvid smeten för det mesta.
Kan inte säga att jag tog i så mycket, tänkte på tekniken sen spurta jag på då och då för slippa fastna mellan folk. De enda gångerna det vart rörigt var när vi kom ifatt någon från gruppen innan bara.
Efter vändningen så måste jag snednavigerat lite för nu låg jag innanför "smeten" mellan den och bojorna. Jag undrade hur fan jag hamnade här, jag siktar normalt på längsta vägen för att slippa slåss. Men det var bara att mata på. Efter landgång tog jag det ganska lugnt upp till transition. Tyvärr tror jag de tog tiden där uppe. Men om simningen stämmer är jag supernöjd. I min klass var det helt klart min starkaste gren.


T1
Tog det väldigt lungt, på med "armvämare" (avkylare) för att skydda mot solen och solkräm i nacken.

Cyklingen (3.02)
Min bajs-Garmin verkade vilja strejka idag så fick ingen watt eller kadens på den. 
Dessutom så slog den i lap-knappen och bytte sport hela tiden så jag stängde av skiten och körde på känsla. Gick fort ut mot stigningen och jättehärlig cykling, kände mig stark.
Sedan kom uppför och jävla vad lång den var, kändes extra lång med tempocykeln säkert. Omkörd av många med sina linjecyklar. Tog väl mig upp lite halvsliten och gasade på rätt bra neråt.
Tyckte jag hade bra flyt sedan och efter 70 km började jag känna mig lite sliten. Hade nog ätit alldeles för dåligt. Sista milen gick segt men när man började närma sig var det härligt. Skönt att nacken och allt höll ihop bra.

T2
Lungt igenom här också, av med armvärma, på med skärmkeps och solbrillor. 

Löpningen
Kändes grymt skönt att springa i mina mjuka Hokas efter, hade bra energi i benen men hade kramp i magen. Det var tufft, tillslut fick jag kippa efter luft och fick små gå emellanåt. Efter 3 stopp och fått i mig cola släppte magen och var i farten igen, men höll inte så länge. Min energi var ganska slut och benen krampade. Petade i mig saltstick men tror det var för sent. Sista 5 km var jag helt rökt, vet inte om jag hade kunnat kämpa lite till om jag hade nåt att fightas om men inte mycket energi kvar.
 


Strax innan ut på varv 2


Strax innan målgång

I mål med Anton =)

Jag är väldigt nöjd med loppet och lite mindre nöjd med tiden.
Men jag har lite att träna på. Måste hålla ihop löpningen bättre.
Underbart lopp som jag varmt kan rekommendera och tydligen är det väldens största IM 70.3 i deltagarantal. Märktes om inget annat på det långa transitionområdet, stod först och väntade på en shuttlebus efter att jag tagit av mig våtdräkten.


Efter loppet
Efter loppet var det mycket sol och bad med mina största supporters =)

Anton


Mitt supporter team =)


Efter loppet

Vart det mest sol och bad, sprang runt och spelade lite boll med Anton och kände mig som 105 år gammal. Tog väl en 2 dagar innan man var lite i form igen. Att man inte fick sova ordentligt hjälpte nog inte heller.  Resan hem gick sen helt utan problem och var riktigt skönt att Anton inte mådde illa en enda gång under resan.

Nu längtar man ner till Mallorca igen, hoppas det blir en tur igen nästa år. =)

Om du är en tjej och har storlek medium och första hand kört Mallorca 70.3 så har en T-shirt att skänka. Jag råkade köpa tjej moddelen. Den har använts i ca 10 sekunder. Det kan ha yttrats några fula ord under tiden också.


Såhär ser den ut.
Skriv en kommentar bara så är den din.
Kan skicka den också, kostar portot mer än en påse Polly så får du stå för det ;).





You Might Also Like

0 comments